Ali Işıngör: T.C. Yakın Tarihi (3)
Her şey Ilk Askeri Darbe ile Başladı, 1960!
İsmet İnönü diktatör müydü?
…Bence İsmet PaÅŸa’nın diktatörlüğünden çok, 70 ve 80′de bu role soyunanlar Türkiye’ye asıl zararı verdiler. Asıl bunları konuÅŸmalıyız.
SY: Süleyman Demirel, Necmettin Erbakan ve Bülent Ecevit’ten mi bahsediyorsunuz?
Hayır, bu isimler bunu denemeye yetecek kadar hiçbir zaman oy alamadılar bu ülkede… Buradaki en büyük kastım, Kenan Evren‘dir.
SY: Darbe! Önce Adnan Menderes ile başlayalım isterseniz? 1960.
Evet. Bu darbe, sadece birbirleriyle çatışmakta olan saÄŸ-sol fraksiyonlara deÄŸil, ülkenin tüm yazarlarının, tüm düşünce üreticilerinin üzerine indi. O dönemde yaÅŸanılan olaylar hâlâ çok tazedir, 12 Eylül sonrasında “sol” bir daha kendine gelemeyecek kadar dağılırken, saÄŸ cenah da 1990′ların ikinci yarısına deÄŸin fikir üretme yeteneÄŸinden uzaklaÅŸtı.
60… 60′da darbelerin ilki yaÅŸandı. Sonuçları itibariyle, Türkiye’yi en az etkileyen darbe bu oldu. İki yıl sonra siyaset, 1950′lerdeki görüntüsünü üç aÅŸağı beÅŸ yukarı almıştı (gülüyor).
Gariptir, yakın tarihimizdeki en özgürlükçü anayasaya da 61 Anayasası ile kavuştuk. Açıkçası 60 darbesi, diğer darbelerin önünü açması ve sonrasında yaşanan Harbiye öğrencilerinin hareketliliği açısından ilginçtir
SY: Fakat Osmanlı’dan bu yana askerin yönetimdeki “kollayıcı”lığı sürmemiÅŸ midir? 1960′da ilk kez fiziksel olarak görünür oldu sanırım.
Biraz öyle oldu. 60 darbesi, gerekçeleri açısından da “en kabul edilebilir” darbeydi… 58 ve 59′da artık çıldırmakta olan Vatan Cephesi, “tahkikat komisyonları” gibi çılgınlıklarla, fiili olarak bir diktatoryaya doÄŸru gidiyordu. Bunu engellemesi açısından yararlı, hatta ÅŸimdiki anayasalarımızda yer alan “anayasal düzeni koruma ve kollama” gerekçesi açısından, 27 Mayıs en “kabul edilebilir” müdahaleydi. İmralı’da olanları “olumladığım”, anlaşılmasın tüm bu söylediklerimden…
Menderes Neden Asıldı?
SY: Yeri gelmiÅŸken, kıyıda köşede kalmış bir cevabın sorusunu iletmek istiyorum. Adnan Menderes’in asılmasına kadar varacak suçu ne idi? Bir devlet adamının yaptıkları yüzünden hayatına son vermek hangi demokrasi anlayışı ile örtüşür?
Hiçbir demokrasi anlayışıyla örtüşmez. Menderes ülkeyi kötü yönetmiÅŸ, hatta özel hayatında çapkınlıklar dahi yapmış olabilir, ancak tüm bunların “asılmasına yol açacak” suçlar olmadığı, bugün herkesin malumu. Hatta askerlerin bile! Öyle olmasaydı, astıkları Menderes’i 30 yıl sonra Harbiyelilerin omuzlarında Topkapı’daki anıtmezarına taşırlar mıydı?
60 Darbesi En Anlaşılabilir
SY: Menderes’in asılmış olması dışında 60 darbesi yerinde bir karardı yani.
Hayır, bunu söylemiyorum. Sadece bu ülkenin yaÅŸadığı “üç açık darbe” içinde gerekçeleri en anlaşılabilir olanın 60 darbesi olduÄŸunu söylüyorum. 60 darbesi, kısa vadede hiçbir sorunu çözemediÄŸi gibi, 70 ve 80 darbelerine de yol açmasından ötürü kötü bir deneyimdir.
“Cumhuriyetçiler” ve “Demokratlar”
SY: Biraz geriye gitmek istiyorum. Belki de bugün ağırlığını hissetmekte olduÄŸumuz Türkiye-Amerika iliÅŸkilerinin baÅŸlangıcına. Çok partili döneme geçiÅŸ kısmında birkaç soru iÅŸareti kaldı bende. İsmet İnönü kendi iktidarını kendi rızası ile terk etmeye göze alan ilk devlet baÅŸkanımız sanırım. Bu “vazgeçiÅŸ”te dünyadaki dengelerin etkisi önemli rol oynuyordu şüphesiz. Bize biraz detay verir misiniz? Amerika’nın bir anlamda dayattığı demokrasi tek çıkıştı sanırım?
Demokrat Parti’nin adı bile bana bir dayatma gibi geliyor. İki taraf var. Biri cumhuriyetçiler, diÄŸer demokratlar. Ben bunu bir yerden hatırlıyorum?
Bu sadece ABD‘nin deÄŸil, Fransız Devrimi‘nden sonra tüm dünyayı içine alan iki ana eÄŸilimin, saÄŸ ve solun iki karşıt temasıdır. “Cumhuriyet”i yani rejimi korumak ve “demokrasi”yi güçlendirmek.
İşin ilginç yanı, bu iki ana temanın sahipliÄŸinin dönem dönem yer deÄŸiÅŸtirmesidir. Örnek mi? 1930′lara kadar ABD’de yeniliklerden yana olan kesim Cumhuriyetçilerdi. Demokrat Parti ise köleliÄŸi savunan eski güneylilerin bir hareketi olarak doÄŸmuÅŸtu.
Benzer bir ayrımı Türkiye’de de görebiliriz, “demokrasi” 1960 ile 1985 arasında solun ana sloganı iken, 2000′lerde saÄŸa geçti. Bence burada, çok saÄŸlam bir “saÄŸcı” olan Deniz Baykal‘ın tutuculuÄŸu büyük etkendir (gülüyor). Deniz Bey, tarihimizin en büyük tutucularından biridir ve ÅŸimdi daÄŸa taÅŸa “Cumhuriyeti koruyacağız” diye yazıyor. Pardon, niye “demokrasi”yi deÄŸil?
Deniz Baykal Çoktan Bırakmalıydı
SY: Deniz Baykal demiÅŸken, bugünkü CHP’ye zarar verdiÄŸini düşünenlerden misiniz? Artık devirdaÅŸları (Tansu Çiller, Mesut Yılmaz…) gibi bırakmalı mı?
Çoktan bırakmalıydı ama sanırım o bırakmak istese bile “yarattığı canavar” onu bırakmayacak. O nasıl bir delege profilidir öyle? İşin daha da vahimi, “cumhuriyeti kuran” CHP‘de Baykal’a karşı çıkartılabilen en önemli alternatifin Mustafa Sarıgül gibi “birisi” olması. Kendini solda hisseden birisi olarak CHP’nin bugünkü haline üzülmüyor deÄŸilim. Ama sanırım bunu hak ettiler (gülüyor).
SY: Hak ettiler derken?
Türk solu ve solcusu korkaktır, çıkarcıdır, halktan kopuktur, halktan yana gözükürken kendinden yana olan bir garip “canlı türüdür” diyeyim ve bu bahsi burada kapatayım… Türk solunun acilen bir Rönesans’a ihtiyacı var ve bunu nasıl yapacağını inanın ben de bilmiyorum…
(Gülüşüyoruz)
Sahillerde ve BeÅŸiktaÅŸ, Etiler, Adalar ve Kadıköy’de seçimleri açık ara kazanan ama varoÅŸlarda bir varlık gösteremeyen bir sosyal demokratik harekete, dünyanın baÅŸka yerlerinde olsa, sadece gülerler.
(Yine Gülüşüyoruz)
SY: Haklısınız. Bugün CHP’de “entelektüel olma” ÅŸartı var sanırım (gülümsüyorum)
Keşke onu da becerebilseler! Partide ne kadar entelektüel varsa attılar (gülüyor).
< Bölüm II || Bölüm IV >
04 September 2005 | İlgili Olduğu Konular »

ATİLLA
KENAN EVREN DARBEYİ YAPARAK ÇOK MU İYİ YAPTIGINI SANIYOR BİR ÜLKE BİR DARBEDE NEREDEYSE 100 SENE GERİLİYOR ONUN BUNDAN HABERİ YOK GALİBA NEYSEKİ ONUN GİBİ BİRİ YOK ARTIK BİZİ GERİLERE GÖTÜRECEK.UNUTMAYALIM Kİ HERKES BİRGÜN VİJDANIYLA BAŞBAŞA KALACAKTIR.
06 March 2006
Deniz Can KUTLU
Deniz Baykalın öğrenci olduğu dönemde Adnan menderes başbakandı.Adnan menderes korumalarıyla alelade yürürken karşıdan koşarak Deniz Baykal gelir.Adnan menderesin yakasına yapışarak:”Özgürlük istiyoruz.”der.Buna karşılık menderes:Şu anda sen bir başbakanın yakasına yapışıyorsun bundan ala özgürlük mü olur.”der.
27 March 2006
asitürk
evet kenan evren darbe yaparak iyi yaptı..çünkü ülke birçok pislikten kurtuldu bunu herkes böyle bilsin eğer darbe inmeseydi şuan türkiye bölünmüştü yani 100 yıl gerilemek bölğnmeden daha iyi değilmi sevgili kardeşim…Şunu unutmayın bir ülkede isyan çıkınca o isyan çıkartanları öldürmek o ülkenin en doğal hakkındır..
04 April 2006
Erdem
Asitürk kardeşim, bir ülkede isyan neden çıkar bunu araştırdın mı hiç? Yazdığın yazıyı okuyunca, köyümdeki ilkokul mezunu çiftçilerin siyasetle ilgili bir şey bilmedikleri halde konuşmaları aklıma geldi.
Keşke karşı karşıya olsaydık ta sana birkaç soru sorabilseydim. Mesela ne iş yaptığını ve ne kazandığını sormak isterdim. Ve ardından memnun musun diye sorardım.
Eğer memnun değilsen işte o günki soldaşlarım senin memnun olman için savaştı. Yok ben halimden memnunum çok kazanıyorum, başkaları da umurumda bile değil diyorsan, bu sefer soldaşlarım sana karşı savaştı.
Senin umurunda olmayan insanlar için, isyan çıkaranı öldürmek hakkımız demek ne kadar saçma bir mantıktır. Hak isteyene sen isyan çıkarttın asacağız seni mi demek lazım. Hak yiyenleri ne yapacağız?
06 May 2006
ali sinan
12 Eylül darbesini haklı mı haksız mı diye tartışmanın bir anlamı yok bugün. Dönemin hükümetlerinin çok beceriksiz olup darbeyi davet ettigini hatırlıyalım. Seçimle gelip darbeyle gittiler!
Darbeyi önleyemeyen basiretsiz insanlar bugün Türkiye tarihinde çok yüksek mevkilere geldiler ve kendilerine hala kulak kabartanlar var şaşırıyorum.
Darbeler her zaman demokrasiden kaybettirir. Bu ülke hepimizin tarihiyle de gelecegiyle de tarihimizden de gelecegimizden de korkutulmamalıyız. Cevapsız soru yoktur.
28 May 2006
Aslı
Türkiyem canım memleketim. Her yanı gerçekten cennet olan bu vatan, ne yazık ki yanlış yönetimler sonucu ne hale getirildi.
Bu ülke başbakanını astı. Bu nasıl zihniyetti.
Ya öteki hükümet liderleri Menderes’ten daha mı suçsuzlardı. Asmak ne demek?
Darbelerden başı dönen bir ülke. 12 Eylül ben 2.sınıftayım. Hiç unutmadığım tek cümle annem sabah erken kalkmış, camdan bakıyor ve bagırmaya başlıyor babama. ‘Kalk ihtilal olmuş’ çocuk aklımla ihtilal ne demek soruyorum.
Esasında cevabını o yıllarda kısa aldım. Sonrakı yıllarda anladım, ihtilal çok kötü birşeymiş. İnsanlar işkence görürmüş. Asılırmış, kitaplar yakılırmış. Yasak yayın varmış.
11 November 2006
Semih
Bu ülke şu ana kadar hakettiği yere ne zaman gelecek olsa önüne her zaman bir engel kondu. Bu engellerin en büyüğü de darbelerdir.
Kenan Evren gibilerin zihniyeti darbe yanlısıdır mağlum. Ama bu ülke kendisine ekilen nifak tohumlarını atabilecek kadar güçlüdür.
Darbeye hiç bir zaman gerek olmamıştır ve inşallah ta olmayacaktır.
13 November 2006
Hüseyin Kolcu
Aslı hanıma ve Semih beye ben de katılıyorum ve eklemek istiyorum;
Bu ülkede darbeciler suçlu olduğu kadar, darbe çığırtkanlığı yapan yazarlar, çizerler, aydınlar, gazeteciler, sanatçılar, hukukçular da suçludur ve demokrasi düşmanlarıdır.
Yani elinde “Ordu göreve” yazılı pankartlarla Anıtkabir’e yürüyen rektörler benim gözümde Kenan Evren’den çok daha aşağıdadır.
Bu konuda duyarlı olan herkese memleketim adına teşekkür ediyorum.
14 November 2006
Aslı
Evet Semih bey, haklısınız. Hem de bunu yapanlar ülkenin rektörleri, okumuş, kültürlü, duyarlı kişiler. Onlar bunu yaparlarsa gercekten demokrasi ayıbıdır bu.
Darbe nasıl istenir? Nasıl bır sığ görüşdür bu?
Yazık. Çok yazık. Vay memleketin haline.
17 November 2006
Hüseyin Kolcu
Bilgisayar korsanı Yunus Harputlu‘nun Meclis Komisyonu’na yaptığı itiraflar dehşet uyandırdı: Bazı askerler beni kullandı. 12 tane bilgisayarlı bomba düzeneği hazırladım. Bunlar üst düzey eylemler için sipariş verildi.
ABD Savunma Bakanlığı’nın sitesinin güvenlik duvarını kırarak dünyaya adını duyuran Yunus Harputlu, TBMM İnsan Hakları İnceleme Komisyonu’na verdiği yazılı ifadede çarpıcı iddialarda bulundu. Bilişim konusundaki uzmanlığının ortaya çıkmasından sonra bazı askerlerin kendisine ‘bizimle çalış’ teklifinde bulunduğunu ileri süren Harputlu, Binbaşı B.Ş’nin istekleri doğrultusunda birçok kişi ve kurumun bilgisayarlarına girip özel bilgilerini ele geçirdiğini, bu bilgilerin ise binbaşı tarafından 3 İsrailliye satıldığını öne sürdü. Bu askerlerin Atabeyler çetesi ile ilişkisinin olduğunu ileri süren Harputlu, “Eğer bu çete ortaya çıkarılmasaydı, Güneydoğu’da çok üzücü olaylar olacak ve PKK’nın üstüne atılacaktı. Atabeyler’in direkt hedefi Başbakan’dır. Hakkari’de 3 Mayıs’ta okul servisine yönelik patlama bu grup tarafından gerçekleştirildi” iddiasında bulundu.
O büyük diye övündüğümüz ordumuz malesef ülkeyi satanların eline geçmiş ülkesini seven herkes bu oyuna gelmemeli ülkemizin bekasının en büyük düşmanı malesef ordudur.
Görüşü ne olursa olsun vatanını seven herkes buna dur demelidir.
17 November 2006
Ersin Özdemir
Türk insanı yüzyıllarca savaştı. Peki ne için? Namusu için, şerefi için, İslam’ı yaymak, Türklüğü yaymak, Türk’ü ve insanlığı korumak için.
Yüz yıllarca Ortadoğu’ya hakim olmuş Osmanlı devleti o kadar güzel bir sistem oturtmuş ki insanlar birbirleriyle kardeşçe, savaşmadan çocuklar ölmeden öldürülmeden yaşamış.
Peki ya şimdi? Ortadoğu’ya barış sağlayacağız diyen Amerika’nın hali ve düşüncesi ortada.
Yorumları okudum. Herkes kötü, peki kim iyi? Madem Menderes kötü idi, neden sokaklara onun adı verildi. Madem Uğur Mumcu, Deniz Gezmiş kötü idi neden sokalara, parklara onların adı verildi. Madem asker kötü, neden en ufak sıkışmada askere sığınıyoruz.
Kim iyi arkadaşlar? İyi olanı gösterin. Bunca yıldır sen sağcısın, ben solcuyum diye bir fikirle kardeşi kardeşe kırdırdılar. Aslında hepimiz TÜRKİYE CUMHURİYETİ’nin vatandaşıydık unutturdular. Sağcılık veya solculuk hepsi Amerika’nın oyunu. Biz hepimiz kardeşiz ve hepimiz TÜRKİYE CUMHURİYETİ’nin vatandaşıyız o kötü bu kötü diyeceğinize iyi olanı çıkarın karşımıza.
Şunu unutmayalım arkadaşlar CUMHURİYET olmasa hurafelerle yobazlarla ya da kendini devrimci zanneden insanlarla uğraşırdık İSLAMİYET olmasa hepimiz domuz kokar insanlığımızı unutur ve amerika gibi olurduk (ALLAH kimseyi Amerikalı yapmasın)ve ASKER olmasa suan ne TÜRKÇE konusabilir ne bir CUMHURİYETİMİZ olur ne de göklerde ŞANLI TÜRK BAYRAĞIMIZ dalgalanırdı.
Herkes KÖTÜ ise İYİ kim arkadaşlar?
30 December 2006
Adams
Başbakanını asan bir ülke olmamız, daha önce yapılmış bir yanlış.
Bir de günümüze bakalım. Bize Abdullah Öcalan’ı astırmayanlar Saddam’ı bakın nasıl asıverdiler bir celsede.
Biz elli yıl kadar öncede dışarı bağımlı bir ülke idik, şimdi de öyle. Bence en büyük siyaset ayıbı budur.
07 January 2007
Yücel Şahin
Adnan Menderes’in neden asıldığına dair kapsamlı bir bilgiye ihtiyacım var. Eger ayrıntılı bilenler varsa, yazarsa mutlu olurum.
Çocuklarımız soruyor, cevap veremiyoruz.
08 January 2007
Serdar
60 darbesi ülkemiz için bir dönüm noktasıydı. Tam düze çıkmışken, bu darbe bütün planları bozdu. Hele Adnan Menderes’in asılması ayrı bir yanlış ama darbeyi yapanlar hala çok rahat yaşamakta.
24 January 2007
Uğur
Dostlar yazdıklarınızı okurken hala Amerika’nın pis oyunlarının insanlarımız üzerindeki etkisini görüyorum.
Bu ülke yıllardır sağ-sol-yobaz diye bölünmüş bir kere. Bunu düzeltmek mümkün değil ama Türkiye içinde yaşayan insanların hangi etnik kökenden olursa olsun kardeşçe yaşamalarını sağlamak mümkündür. Tabi Amerika’yı başımızdan defetmezsek bu da mümkün değildir.
Türkiye’nin ilerleyememesinin tek sebebi Amerika’dır. İnsanlarımızı okumaya ve Amerika’nın pisliklerini görmeye davet ediyorum.
Yaşasın tam bağımsız (Amerika’nın boyunduruğu altında degil) Türkiye Cumhuriyeti. Yaşasın Türkiye’de yaşayan bütün etnik kökenlerin kardeşliği.
26 January 2007
Ezgi
Keşke tarih kitaplarımızda bu yakın tarihi de görebilsek. Keşke gerçekler abartılmasa, yanlşlar gizlenmese o kitaplarda.
Böyle büyüyebilsek ve düşünmeyi öğrenebilsek. Şimdi 20 yaşında bir genç olarak “Şanlı Türk tarihi” dışında bu kapkara yanımızı görünce soruyorum kendime; “Başbakanını eski Cumhurbaşkanını -ne gerekçeyle olursa olsun- asan bir ülke, Ermeni soykırımı yapmış olamaz mı?”
Gerekli mevkiler hiçbir açıklama yapmayı kabul etmeyip, sadece inkarda bulunuyor tarihimizle ilgili. Her kör noktada “Şartlar öyle gerektirdi” diyerek.
Hiçbirimiz de kalkıp araştırmıyor, kabulleniyoruz ya da hakettiler diyoruz. Madem kardeşiz hepimiz, kardeşin kardeşten gizlisi olmaz. Dosyaların üstü kapatılacağı yere, herkesin gözü önünde açılmalıdır.
Birlik içinde yolumuza devam etmenin tek yolu da budur. Yoksa bizi daha çok bölerler. Sağ, sol, Kürt, Ermeni, Türk, Alevi, Sünni diyerek.
27 January 2007
Eren
Adnan Menderes asılmalıydı ya da asılmamalıydı diyoruz ama neye göre buna karar veriyoruz.
Emre Kongar’ın “Tarihimizle Yüzleşmek” adlı kitabını okuyan varsa orda yaptıklarından biraz bahsediyor.
CHP’yi kapatmaya çalışarak tek başına iktidara gelmeye çalıştığı, döviz rezervinin sıfıra indiği, mecliste kurduğu bir sivil komisyon aracılığıyla bir nevi sivil darbe yaptığı, üniversitelerdeki bilimi kısıtladığı, orduyla, siyasetle ilgili bazı sözleri.
Benim hakkında iyi olarak okuduklarım, sanayi alt yapısını kurması.
Bir başbakanın asılması konusunda ise; Cumhuriyet zamanında İstiklal Mahkemeleri kurulmamış mıdır? Görüşlerim sanki asılmasını haklı görüyor gibi ama yazıları okursanız şu şu iyilikleri yaptı gibi değil devrim şehidi, kalbimizde gibi yazılar var.
Bu durum da benim de iyi bir politikacı olduğuna inanasım gelmiyor ama idam konusu bence de yanlış Erbakan için yasa bile çıkarıldığını düşünürsek. Tabi o yıllarla şimdiki zamanın Türkiye’sini direk olarak karşılaştırmak yanlış olur kanımca.
03 February 2007
Pınar
“Adnan Menderes” o ki bizim başbakanımız, bugün ismini hava limanlarına, caddelere verdiğimiz.
Yapılan hiçbir şey geçmişi geri getirmiyor, öyle değil mi? Ne yazık.
Onun mükemmel bir kişiliği olduğundan, yanlış bir yönetim uygulamadığından söz etmiyorum ben. Her şeyden önce bir insana böyle bir işkenceyi yapmayı gerektirecek hiçbir şey olamaz bence. Anayasanın ihlali öyle mi? 146/1…
Yine de bu bir insanın canına mal edilmemeliydi.
Yaşanan her şeye rağmen Türk olduğum için, böylesine soylu, başı dik bir ulusun evladı olduğum için öylesine mutluyum ki.
Ulusumuza sahip çıkalım. Ama ne gericilikle, yobazlıkla ne de kültür gösterileriyle, samimiyetsizlikle.
Hepimiz bu vatanı paylaşıyoruz. Hepimiz Türk’üz “Ne mutlu Türküm diyene”.
03 February 2007
Başak
Adnan Menderes bazı hatalar yapmış olabilir fakat hiçbir insan, hiçbir nedenle asılamaz.
06 February 2007
Mustafa
Arkadaşlar 80 darbesinin askeri, faşist bir darbe olduğu konusunda hemfikiriz sanırım. Çünkü ülkeyi ve demokrasiyi korumak için yapılan bir müdahalede nasıl oluyor da 1200 sağ görüşlü vatandaş ölürken, 3100 tane sol görüşlü kardeşimiz yaşamını yitiriyor.
Kenan Evren çok geç kalınmış bile olsa yargılanmalı.
60 darbesine gelirsek, ki bana göre tarihimizdeki 3 darbenin içinden sıyrılmış bir müdahaledir. Darbeyi kesinlikle savunan bir vatandaş değilim ama dönemin şartları gereği uygulanması gereken bir eylem olduğu kanaatindeyim.
Zaten çıkartılan 61 Anayasası da özgür düşünce ortamını sağlayan en geniş kapsamlı anayasamızdı. Menderes’in asılması goğru ya da yanlış o dönemde neler yaşandı bilemiyorum ama 60 darbesinin gerekçeleri bugün de olsa ve ben genelkurmay başkanı olsam darbeyi hiç düşünmeden gerçekleştirirdim.
Darbelerdeki Amerikan oyunlarına gelince. Bugün dünyanın herhangi bir yerinde, sıradan bir vatandaşın başına bir şey düşse ben yine Amerika’dan bilirim.
Arkadaşlar bakın, adamlar Ukrayna’daki turuncu devrim için ülkeye milyonlarca dolar yollamış. Bu parayı yollayan CIA’in amacını ya da çıkarlarını tahmin etmek o kadar da zor olmasa gerek.
Ülkenin zengin doğal gaz kaynaklarını ellerinde olan bir hükümetin maşalığıyla kolayca kullanmak.
Onun için ülkemizdeki bütün çatışmaların kardeş kardeşe sıkılan kurşunlar hepsinin altında Amerikan emperyalizminin pislik kokan oyunları yatmaktadır. Bu kargaşalar sağ-sol, Kürt-Türk, Alevi-Sünni bu tür çatışmalar naylondan yapılmış ve ülkenin içe dönmesi için bazı kuklalar tarafından ortaya çıkarılan olaylardır.
Bu tür olayların önüne ancak çok okuyarak ve ülkemiz üzerinde oynanan oyunlara seyirci kalmayarak geçilebilir.
09 February 2007
Ali Davarcı
60 darbesi ülkemiz için bir dönüştü ama olmadı yine Amerika’ya gebeyiz.
10 February 2007
Baba Horoz
Mustafacım, kendinle ilgili çelişkilerin var. 12 Eylül darbesinin faşist bir askeri darbe olduğunu söylüyorsun ve ölen sağcı sayısının solcu sayısından az olduğunu buna destek yapıyorsun.
Demek ki sağcı ölü vatandaş sayısını, solcu 3100 kardeşlerinin sayısına dengelersek, darbe adil mi oluyor?
Sen darbeye mi karşısın, sağcıların az öldürülmesine mi?
Bana sorarsan darbe faşist değil, komünist bir darbe idi. Çünkü öldürülen veya asılan sağcı gençler bu ülkedeki rejimi yıkmak için değil, rejimi yıkmaya çalışanları bertaraf etmek, güvenlik güçlerine yardımcı olmak için mücadele verdi diyebiliriz. En azından savundukları fikirler buydu.
Demek ki bunları asan veya öldüren darbe de faşist değil, komünist bir darbe olmalı. Senin mantığına göre örnek veriyorum.
Sen o dönemleri yaşamadın herhalde. Bu ülkede günde 45 cenaze omuzlara aynı öğle namazında konuluyordu. Bu ülke çocukları sağcı ve solcu diye ikiye ayrılarak birbirlerine kurşun sıkar duruma getirilmişler. İster haklı, ister haksız olsun, gençler birbirini öldürürken bu hükümetin başı “Bana sağcılar adam öldürüyor dedirtemezsiniz” diye beyanat vermektedir.
Olağanüstü hal ilan etmekten bıkan ordu ise baktı ki siyasilerden hiçbir ümit yok, terör devam edip gidecek. Düz mantıkla tüm ülkeyi olağanüstü hal bölgesi ilan etti, yani darbe yaptı.
Darbeyi yapanlar profesyonel ülke yönetcisi değildirler. Asker mantığına göre yaptıkları şeyler sivil mantığa uymayabilir. Ama görüyoruz ki sivil mantık hala demokrasi mantığını kavrayamamış görünüyor. Yani demokrasiye sahip olsunlar geliştirsinler diye oy verdiklerimiz bizi koyveriyorlar.
Darbe çözüm değil ama bu kafalara birer kere darbe vurmak akıllarını başlarına getirir mi diye de insan kendine sormadan edemiyor.
Yani “Nush ile uslanmayanı etmeli tekdir, tekdir ile uslanmayanın hakkı kötektir” sözü kişiler için söylenmiştir ama tam bizim ülkedeki hükümetlere göre ordunun aklından da geçmiyor değildir bu söz.
İkinci çelişkin ise “Menderes dönemini yaşamadım bilemiyorum” diyorsun ama ben Gnkur Bşk.nı olsam, aynı darbeyi yapardım diyorsun. Bilmediğin bir dönem üzerinden kesin darbe kararını nasıl veriyorsun?
Bunlar iyi niyetle yazdığın yorumlarına benim eleştirilerim. Ama Ukrayna’da oynanan oyuna bakış açın için teşekkür ederim, aydınlandım.
Okuma alışkanlığımızın az oluşu ve ülke gerçeklerine hakim olmak için bol okumamız gerektiği fikirlerine yürekten katılıyorum.
Esenkal, her şey gönlünce olsun.
13 February 2007
Uğur
Ne güzel yazılar yazmış kardeşlerim. Ben de yazayım o zaman bir şeyler. Ama kimse bana kırılmasın. Ben Rizeliyim. Yeri geldi mi çok ağır konuşurum, tarzım bu yani.
Konuya gelelim. Herkes ülkenin asıl sorunları konusunda konuşuyor ama boş memleketin asıl sorunu memleketde adam kalmamış darbe yorumlarına bakıyoruz.
Herkes sağın, solun Amerika’nın oyunu olduğunu söyler ama söylevleriyle oyunun bir parçası olduğunu saklayamaz. Ya solcudur ya da sağcı.
Tamam o zaman, sağcılar mı haklı, solcular mı haklı?
Memleketde asılan bir başbakan var. Ona vatan haini deyip, onun Amerika’nın uşağı olduğunu savunanlar Denizleri, Mahirleri çocuklarının isimlerinde yaşatır. Ne hoş. Ve bunu yaparken herkesden saygı beklerler. Ona da amenna ama Menderes’in isminin ünüversiteye ya da havaalanına verilmesini kabul edemezler. Burda dur yeter.
Öteki tarafda ise “Denizleri astılar” diye göbek atanlar memleketi. Bizim sağcılar “Dinsiz, komünistlerin elinden kurtardı” diye gurur duyanlara ne demeli!?
Senin tarafındaki asıldı mı “Darbeye karşıyım”, karşındaki asıldı mı “Bu memleket darbeyi haketti”. İşte bu memleketin adamları da, yazarları da, aydınları da bu kafayla memlekete anca zarar verir.
Bu aydın diye geçinenlere sesleniyorum. Önce siz adam olun, sonra milleti adam etmek için uğraşın emi.
Benim istediğim tek şey memleketin selameti. Sağdan da gelse razıyım, soldan da ama bir şartım var. Dinime, kültürüme iyi davransın yeter.
Hadi Allah’a emanet olun kardeşlerim.
13 February 2007
Kerem
Yazılanların hepsini okudum. Arkadaşlar herkes olayın bir tarafından tutup çekmiş. Benim düşünceme göreyse artık Türk milleti olarak bir bütünü ele alalım. Bir bütünün parçalarıyla uğraşmayalım.
Bizim en büyük eksiğimiz ülkeyi yönetenlerin psikolojik baskısı altında bildiğimiz doğrulardan şüpheye düşmemiz. Eğer ki, gerçeklerimiz bize saklamadan anlatılsaydı, biz de gerçekten ulusal anlamda daha mantıklı düşünebilirdik.
Doğru bilgi her zaman çözümlerin ışığıdır.
26 February 2007
İbrahim
Beyler Ecevit Türkiye’ye hiçbir zaman hötü bir şey yapmamıştır, yapmak da istememiştir.
28 February 2007
Tansu
Bu ülke kendi başbakanını astı. Artık bizim bir beklentimizin olması mümkün mü?
Kim 1960′da Yassıada’da yaşananları unutabilir ki?
Belki bazı arkadaşlarımın dediği gibi darbe iyidir ama bu ancak devlet içerisinde olacaktır. Ya yurtdışı, görmedik mi NEW YORK TİMES gazetesinde Adnan Menders’in resmi kapakta görünüyordu.
“Her koyun kendi bacağından asılır” denir ya, bizim devletimizin yönetim şekli veya hareketleri de böyle.
Aslında hükümet Adnan Menderes’i asarak kendi aramızdaki anlaşmazlığı göstermiş olmadı mı? Bu nasıl bir zihniyettir ki, bir ülke dünyada ilk kez kendi cumhurbaşkanını yargılıyor, başbakanını asıyor!
Nedir bu! Bugüne kadar nerde gördünüz böyle bir şeyi. Duruşmalarda “burası avukatların laf cambazlığına inanmaz” diyen Salim Başol’un vicdanı nasıl bu kadar rahat olabiliyordu kimbilir.
MENDERES gibi büyük bir devlet adamını asan bu devlet, yine aynısını yapacak mı? Bizi yüzyıllar öncesine götürecek mi acaba? Çok garip bu konu. O kadar garip ki, anlamak mümkün değil.
29 March 2007
İslam
Arkadaşlar ben 13 yaşındayım ve siyaset belki de tek ilgi alanım. Deyim yerindeyse yat kalk hep onu düşünüyorum. Üstelik şu anda da seçimler var.
Bana göre Kenan Evren darbe yapmakla çok iyi yaptı. Benim babam darbe olduğu zaman askerdi.
Bakınız 1960 darbesi çok kötü bir darbedir ve ülkeyi yaptığım araştırmalara göre 36 yıl 4 ay geri almıştır. Oysa 1980 darbesi yine yaptığım araştırmalara göre 23 yıl 4 ay ileri götürmüştür.
Peki Turgut Özal bir Kürt ama neden seçildi, halk neden seçti bir Kürt’ü. Bakınız sevgili arkadaÅŸlarım Özal zamanına kadar biz Irak’taki petrolün %10′unu her alıyorduk. Ama Özal yine yaptı yapacağını, bir anlaÅŸma yaparak %10unu almıyoruz.
18 July 2007
Ali
Adnan Menderes Türkiye’nin gelmiÅŸ geçmiÅŸ en kötü yöneticisidir. Çünkü ilk defa Atatürk’ün kurduÄŸu bu ülkeyi dışa bağımlı bir ülke yapmış, iktidara gelmek için namazın okunmasını ArapçalaÅŸtırmış ve kendisine oy vermeyen illeri de ilçe yapma gibi bir hakka sahip olduÄŸunu zannedmiÅŸtir.
22 July 2007
Tahsin8808
Bence darbelerin birkaç istisna dışında hiçbir yararı olmamıştır. Örnek olarak 27 Mayıs 1961 Anayasası ve işçi hakları dışında fazla bir yararı olmamıştır. Keza 12 Mart ve 12 Eylül de sol düşünceyi ezmiş, çalışanların haklarını ellerinden alınmış önce Denizler sonra birçok insan asılmıştır.
Burdan şu sonucu çıkarmak gerekiyor. Ordumuzu kışlada sevmemiz gerekiyor.
27 July 2007
Realist
Değerli arkadaşlar yukarıdeki yazıları okudum ve gördüm ki; halk olarak kötümser bir millet de değiliz ama özürlülük alanımız çok.
Bir kere bir araya gelince konuşup tartışmayı bilmiyoruz (kavgasız). Sen faşistsin deyip yumruğu geçirdik gözüne, öteki sen koministsin dedi ona da aynısını yaptık. Bu ülke için bir şey yapmadık.
Hep partiler, örgütler ya da kendimiz için çalıştık. Peki kim kazandı kim mi? Amerika ve yabancı güçler. Bize ne mi oldu? Her kavgamız bizi geri götürdü. Peki bundan sonrakı kavgalar ileri mi götürecek tabi ki hayır.
Bunun için geçmiş geleceğin aynasıdır misali aynaya bakıp yanlışları tekrar yapmamalıyız. Benim çözüm yolum eğitim, sosyal hayatın. Temel direği eğitim, olmazsa olmazımız olmalı. Ama ne yazık ki tembeliz hem de çok.
Dedikodu oldu mu, maç oldu mu, boş konuşmada bizden fazla konuşan yok. Ama şurdan iki sayfa kitap okumayız. Çünkü biz ilkokulda yakınmaya başladık kendi kendimize hayatta işimize yaramayan şeyleri bize niye öğretirler diye.
İyi eÄŸitilmiÅŸ bir millette, herkes demokrasi kavrarsa, devlete sorumluluÄŸunu bilirse, cumhuriyeti yaÅŸatilirsa, laik olursa, dinine baÄŸlılığı kendi içinse, çeÅŸitli cemaatlerler gençliÄŸi rejime karşı yönlendirmezse, vatandaÅŸ devlete karşı vatandaÅŸlık görevini bilirse, bu ülkenin halkı da uygarlaşır PKK’sı da erir, baÅŸbakanı da ne yapmasını bilir genelkurmayı çünkü onlar uzaydan gelmedi. Onlar biziz.
EÄŸitim, eÄŸitim,eÄŸitim….
24 August 2007
emre
İslam kardeşim 1960 darbesini asker çocuğu olarak yorumluyorsun (1)arada kaybettiğimiz 13 sene ne olacak(2)bir de nasıl hesaplama yaparak böyle net rakamlara ulaşıyorsun merak ettim (3)
25 November 2007
emre
Ezgi arkadaşım sana yürekten katılıyorum
25 November 2007
yusuf
öncelikle neden yapıldığı dahi bilinmeyen bir darbe var ortada.zaten TÜRKİYEnin en büyük dezavantajı fikirlerin hoş karşılanmaması ve insanların kendi fikirlerine eleştirel yaklaşımla bakmaktan korkmalarıdır.bu da insanları ayırmalara ve akabinde guruplaşmalara itiyor.kimin ekmeğine yağ sürdüğümüzü bilmem ama bu apaçık bir bölünme ve fesattır
27 November 2007
kemal gökşin
Yıllarca merak ettim -A–Menderesin neden asıldıgını sonra uzun uzun araÅŸtırdım –Lübnan,da iç savaÅŸ varken —7–uçak dolusu sandıgı yardım amacı ile lübnan,a- gönderir yetkililer gıda ve ilaç yardımı zannederler yardımlar askeri uçaklarla yapılır ve sandıkları taşıyan askerler sandıgı ellerinden düşürürler sandık parçalanır ve sandıkların içinin silah ve cephane dolu oldugu ortaya çıkar tabiki bunu komutanlarına bildirirler ve lübnana giden silahlarla müslüman kardeÅŸlerimiz katledilmiÅŸtir ve 120-ton altın gönderdigi söyleniyor neden gerçekler açıklanmıyor kimisi hovardalık yaptıgı için asıldı diyor kimiside süs köpegi hediye aldı diye asıldı diyor böyle nedenlerden dolayı insanlar asılmaz asılmamalıdırda Gelelim–12–eylül askeri darbesine ben o-yılları canlı yaÅŸadım insanların sokaga çıkmaya bile korktugu yıllardı kurtarılmış mahalleler vardı 1 sokak ötedeki akrabana gidemiyordun ölen insanların çogu faili meçhul —-kardeÅŸin kardeÅŸi öldürdügü yıllardı Rusyanın destegini alan solcular Almanyanın destegini alan sagcılar dış güçlerin oyunu idi –12–eylül olmalıydı olduguda iyi oldu –1–günde ülke kurtuldu diyorlarki ülke –10–yıl geri gitti siz iki taraftanda kaç kiÅŸi öldü biliyormusunuz insandan degerli ne olabilir
09 December 2007
neli
asker’ in iÅŸi siyaset deÄŸil
darbeler ve Adnan Menderesin asılması bazı askerlerin düşüncelerine ters düştüğü içindir.Adnan Menderesi rahmetle anıyorum ve onun ülkesi için ölen büyük hakraman olarak görüyorum
02 January 2008
DENİZ
bazı arkadaÅŸlarımız diyorlarki menderes asılınca darbe ıyı olmuÅŸ.denızler mahırler olunca darbe yanlıştır…elbetteki ABD emperyalizmine karşıyız .bız burda neyın ıyı neyın kötü oldugunu tartışmak yerıne.amerikanın stratejik oyunlarına gelmeseydık. ülkemızın çıkarları adına davamızı savunsaydık.bugun denızlerı mahırlerı diktatörlerın zevklerı için asılmamış olurlardı.menderesın asılması demokrasiye yakışan davranış degıldır.fakat bız mutlak dogrulardan yanayız.Türkiye İçin,Halkımız için…!
21 February 2008
isak pekdemir
adnan menderes asılınca ellerine ne geçti. ülkenin gelişimini kötü etkilediler.
27 February 2008
gözde
herkes biÅŸeyler yazmış Ben 19 yasında universite öğrencisiyim bundan 2 yıl önce falandı ve ali kırcanın programında adnan menderesten bahsediliyordu 45 sene önce öldürülen syn menderes ÅŸimdi göklere cıkarılıyor buna nasıl bir çeliÅŸkidir ÅŸimdinin cocukları bilgisayar oyunlarından baska biÅŸey bilmiyor,düzgün turkce konuÅŸmuyor,yazmıyor,VATAN SEVGİSİ NE BİLMİYOR… sokaga cıktıgımda saga sola bakınca turkiye de oldugumu anlayamıyorum heryerde yabancı isimli yerler neden bu özentilik?
Biz neden boyle olduk?? bu devlet adamları neden cebine giren paranın derdine düşmüş BU SEHİTLER KİMLER İÇİN ? NEDEN BU PKK BU KADAR AZDI? cumhurbaskanı, basbakan napıyorrrrrr?… Yazık cok yazık ben bu ülkeye olan inancım gittikce azalıyor ATATURK UNN ulkeyi emanet ettiÄŸi gencliÄŸi gordukcede içim kararıyor adam gibi biri gelsin artık basa YETER BU HALKIN CIKARCI BAS’LARDAN CEKTİĞİ………..
02 March 2008
TEGİN BÖRTECİNE
arkadaÅŸlar hepiniziyi yada kötü yorumları yapmışşsınız ama nedense her kesim kendi penceresinden bakıyor. biz ki tarifi imkansız bir neslin torunlarıyız, bu yüzden öncelikle osmanlı imparatorluÄŸuna günümüzde kin duyanların ve osmanlının adaletini göremeyecek kadar kör olanların ne kendisine ne de vatanına faydalı olamayacağını belirtmek istiyorum. bir ülkede baÅŸbakanlar asılıyor ve ya zehirlerniyorsa, asker ihtilal yapmak zorunda kalıyorsa, biri özgürlük diyerek bağırıyor ama özgürlüğün ne olduÄŸunu bilmiyorsa, bir diÄŸeri kendisininde bilmediÄŸi bir sebepten zindanlarda, iÅŸkence odalarında çürüyorsa, biri vatanımı seviyorum diyerek tarihimizin serüvenine baka baka utanmadan hainlik ediyorsa….SUÇ KİMİN? kısaca bizler T.C. milleti olarak kendi deÄŸerlerimizden ödün verirsek. ayrıca davamızın ve kavgamızın ne olduÄŸu belliyken saÄŸ, sol olarak ayrılmaya devam edersk. biz daha çok zehirleneler ve iÅŸkenceye maruz kalnalrı görürüz. demokrasi, cumhuriyetçilik, devrim, ülkücülük. her ne var ise birleÅŸtirici bir unsur olamaıyorlar. bniz böyle kendi kendimizi yerken. kardeÅŸlerimiz çeçenistanda filistinde, siyonist güçlerle çarpışıyor. tanklara taÅŸ atacak kadar yüreklidir onlar ya biz…. biri yol tuturmuÅŸ adı sosyalıst, bir diÄŸeri hümanist, kömünist, faÅŸist. biri birini yiyp duruyorlar yazık gerçekten yazık…ama bizim atalarımız niçin savaÅŸtılar? toprak kazanmak için mi? parayı bulmak için mi? menfaat için mi?hayır hiç biri için deÄŸil yalnızca hizmet ve islamın gerekçelerini bütün cihana yaymak için ve osmanlı büyük ölçüde baÅŸarmıştır…ÅŸunu iyi bilelim ki ne istanbulun fethinde ne de çanakkalede ne de kurtuluÅŸ savaşında sosyalizm, komünizm yoktu, peki ne vardı baÅŸarıya sebebiyet veren bunu bence kendinize sorun…saygılar
27 April 2008
arda ulaş kılıç
ben sizden eminimki yaşça çok küçüğüm yalnız sizin adınıza çok ama çok üzülüyorum
üzülüyorumki hala türkiyenin bu hale gelmesinde bir sürü neden arıyorsunuz
üzülüyorumki hala o sloganlarda küfrettiniz amerikanın oyununa gelmeyin dediniz amerikanın oyunuhndasınız
türkiyede sorun aramayın tek sorun var EĞİTİM evet tek sorun
azıcık eğitimi olsa idik 1980 lerde amerikanın oyunu ile sağ sol die bölünmezdik biraz eğitimli olsa idik 200 li yıllarda kürt türk ermeni amerikan die bölünmezdik
azcık eğitimli olsak insan olurduk kürt türk amerikan ermeni yahudi müslüman değil insan İNSAN ben ce insana tek kaşe yeter o da insan olsun
01 May 2008
deniz taylan
arkadaÅŸlar darbe elbette ki savunulacak birÅŸey deÄŸil evet özellikle günümüzle kıyaslanınca adnan menderes çok masum öyle olmasa bile kimse ölümle cezalandırılamaz ama hepimiz aynı oyuna geliyoruz ve abd baÅŸta olmak üzere avrupanın oyununa geliyoruz saÄŸ-sol diye bölmeye çalıştılar olmadı 80li yıllarda türk-kürt diye bölmeye baÅŸladılar meyvelerini topluyorlar sonra alevi-sunni bu da iÅŸe yaradı örnek mi maraÅŸ katliamı dersim katliamı…ÅŸimdi de laik-anti laik diye bölmeye çalışıyorlar baÅŸarıyorlar mı evet…arkadaÅŸlar o haçlı zihniyeti hiç ölmedi ve ölmeyecek çünkü bunu öncelikle kaleyi içten fethederek yapıyorlar malum milliyetçilikten ve atatürk sevgisinden ve onun ideolojisinden uzak insanlar yönetiyor bizi…adnan menderes ve diÄŸerleri gibi denizler mahirler de hak etmemiÅŸti ölümü o gencecik adı anılan anılmayan saÄŸcısı solcusu gencecik bedenlerin ölümü tatması için ne yaptılar devlet kendi akıttığı kan gölünde boÄŸmadı mı onalrı kardeÅŸi kardeÅŸe urdurmadı mı…herÅŸeyin başı eÄŸitim…bu kirli oyunlara kurban gitmeyelim amaç türk birliÄŸini yok edip bu cennet vatanın yer altı ve yer üstü zenginliÄŸine konmak malum petrol akıllı maden midir ki tam bizim sınırlarımızda zınkk diye dursun bor minerallerne ne dersiniz…o gün asılan devlet adamlarımız ne kadar da masum kalıyor ÅŸimdikilerin yanında…bor minerallerinin %85ine sahibiz ama liderlerimiz bu madeni kullanmayacaklarına satmayacaklarına iliÅŸkin anlaÅŸma imzalıyor ve satıyorlar karış karış dedelerimizin kanıyla sulanan uÄŸruna nice gözyaşı dökülen bu vatanı…daha bir sürü örnekkk mesela g.d.anadolu bizim mi artık yoksa yahudilerin mi…geçmiÅŸ darbeler üzerine kısır döngü tarışma yapacağımıza bizi bekleyen karanlıktan nasıl kurtulabiliriz onu düşünmeliyiz…herkesin dini kendine din kisvesi altında memleketi götürenleri de gördük artık ÅŸeyh saitler istemiyoruz…
16 May 2008
Burak Korcan
Arkadaşlar, sağcılık nedir, solculuk nedir?Biz Türk değilmiyiz sapına kadar!Eğer boleysek hepimizin aynı bakış açısı olmalı yani milletimize, devletimize, dinimize, ahlakımıza, insanımıza sahip çıkmaktır Türklük.Allah ıma çok şükür ki doğuştan vatan sevgisi kanıma işlenmiş olarak doğdum,hepimizin olması gerektiği gibi miliyetçi bir insanım.
Bu sağcılar ve solcular geçmişten günümüze kadar birbirlerini kırıp geçmişler, bu insanlar türk değil mi bunların amaçları ne?
Ben 20 yaşındayım tarihimizde olan bir çok olayı ancak okuyup öğrene biliyorum ama geçmiÅŸteki bir olayı “görüşleri farklı” iki insanın yazıya döktüğü kadarıyla okduÄŸumda ikiside aynı olay için kendi iÅŸlerine geldiklerini yazmışlar.Ben ÅŸimdi hangisinin doÄŸruluÄŸuna inanacam! Benim inandığım tabiki de solediÄŸim gibi milleyetçi anlayışı savunandır.Aslında en doÄŸrusu bu gibi olaylar esnasında, olayları canlı bi ÅŸeklde yaÅŸamaktır çünkü ole çıkarcı bir millete sahibiz ki özellikle medaymız iÅŸine geldikleri ÅŸeyleri savunuyor.
Şunu da demek istiyorum, TÜRKİYE CUMHURİYETİNE BAŞBAKANLIK YAPMIŞ BİR BAŞBAKANI ASMIŞ BİR ÜLKEYİZ AMA 6 AYLIK BEBEĞE TECAVÜZ EDEN BİR KİŞİYİ ASMAMIŞ BİR ÜLKEYİZ! (bunun gibi çok daha acı örnek var)
BEN BÖYLE BİR TÜRK DEĞİLİM..
27 May 2008